Försvinner koderna till kreditkorten snart?

Enligt en undersökning som MasterCard genomfört är det hela 53% som glömmer något lösenord varje vecka. Man blir därmed tvungen att försöka få fram ett nytt lösenord på något sätt. Är det inloggningar på nätet brukar det gå att få via mail. Men är det lösenord på bankkort är det inte lika lätt att få fram ett nytt. Då krävs det oftast att man beställer ett nytt lösenord som sedan skickas ut via post – vilket tar någon dag.

Eftersom många glömmer sina lösenord jobbar olika teknikföretag på att hitta lösningar som gör att man lättare (och ibland även säkrare) ska kunna identifiera sig. En väg är att det ska kunna gå att göra via en selfie. Inte så konstigt då alla har helt unika utseenden och därmed skulle det även kunna vara ett säkrare sätt än att en kod ska anges.

Flera tester har redan genomförts med Selfie som identifiering. Detta av företag i Kalifornien och Nederländerna. Tjänsten heter Selfie Pay och målet är att den ska kunna bli ett alternativ mot koder. Den som handlar med kort på nätet skulle i så fall kunna använda en selfie för att säkerställa att det är kortägaren som genomför köpet. Detta kräver däremot att man först har skickat in ett foto till Master Card och det är detta foto som sedan den nytagna selfien matchas mot.

Enligt undersökningar skulle företag som erbjuder Selfielösningen även öka sin omsättning. Detta eftersom personer som tappat bort sitt lösenord till större andel avbryter köp och genomför detta vid ett senare tillfälle. Men det är då inte säkert att man köper på samma e-butik.  Genom att ha denna identifiering skulle alltså kunderna behållas i tydligare grad.

Även andra lösningar

Det är inte bara selfie som skulle kunna användas för identifiering. Teknikföretag har även forskning på att använda pulsen, ögonen eller rösten för att tydligt identifiera rätt person.

Varken selfie eller någon av de andra identifieringsvägarna har däremot ännu slagit igenom i så stor utsträckning att det kan anses vara ett ”hot” mot den traditionella koden.