Att använda kreditkort vid vardagliga inköp har en rad fördelar. Det skapar bland annat en tydlig överblick på alla inköp under månaden och dessutom ingår ofta både försäkringar och bonussystem. Den som önskar att delbetala skulden över flera månader kan även välja detta när fakturan ska betalas. Däremot har nu flera kreditkortsföretag fått kritik för att de ”lurar” sina kunder att delbetala trots att de inte vill det.
På de allra flesta fakturor framgår hur stort belopp som ska betalas. Det gäller oavsett om det handlar om hyra, telefonabonnemang eller inköp via en E-butik. Men på denna punkt skiljer sig ett par kreditkortsföretag och deras fakturor. För när fakturan skickas ut som E-faktura anger många kreditkortsföretag inte hela skulden. Istället väljer de att skriva ut det lägsta belopp som måste betalas på skulden. Detta kan exempelvis vara 3-5% av den totala skulden.
Flera konsumenter har kontaktat Konsumentverket och klagat på detta. Detta utifrån två perspektiv. En del har kontaktat Konsumentverket och klagat utifrån att de trott att det varit hela skulden som angetts på fakturan och att man därmed trott att skulden varit helt återbetald efter att fakturan betalats. Istället har de påbörjat en delbetalning som skapar räntekostnad och ibland även avikostnader.
Den andra kritiken har handlat om att det på kreditkortsfakturorna inte tydligt framgått hur stor skulden totalt är. Det enda som nämns är just ”lägst att betala”. För att få veta det fulla beloppet har man varit tvungen att logga in på banken eller kolla på E-fakturan.
Ett problem enligt Konsumentverket
Att kreditkortsföretagen anger ”lägst att betala” anser Konsumentverket vara ett problem. Sara Wahlberg (jurist på Konsumentverket) säger i en kommentar till Aftonbladet:
”Vi tycker att man kan förvänta sig att det är det totala beloppet som är i förifyllt, för så är det med de flesta varor och produkter”
Bankerna försvarar sig
Ett kort som vid E-faktura anger ”lägst att betala” är Nordea Credit. Som försvar menar pressekreteraren på banken, Janina Pfalzer, att grunden med ett kreditkort just är att kunden själv ska kunna välja hur mycket som ska betalas. Eftersom det vid E-faktura finns ett krav från internetbankerna att ett värde måste anges i beloppsfältet så har Nordea valt det lägsta beloppet. Pfalzer påpekar därmed att det är bättre att det är det lägsta beloppet än det högsta. Däremot kommer Nordea att se över sina rutiner kring detta och se om det på ett tydligare sätt går att presentera för kunden att ett högre belopp kan väljas.
Även Bank Norwegian anger enbart ”Lägst att betala” vid E-faktura. Detta sker eftersom de vill att kunden alltid ska granska sin kreditkortsfaktura och kontrollera att transaktionerna är som de ska. Att ange lägsta summan är därför ett sätt att få kunden att verkligen granska sin faktura. Däremot kommer banken att ändra detta framöver. En app kommer att skapas där alla transaktioner går att se. Därmed behöver inte fakturan öppnas och behovet att ange ”Lägsta beloppet” kvarstår inte. I en intervju till Aftonbladet säger banken att man då kommer att ange totalbeloppet på E-fakturorna.