Flygbolaget Norwegian räddar en del av sina kunders resor. Läs om vilka som blir räddade och vilka som blir utan kompensation.
Norwegian Bank skriver idag en pressrelease där de rapporterar om sitt sätt att hjälpa kunderna i dagens oroliga läge. På grund av reserestriktionerna kring Covid-19 och reseförbuden som gäller för många länder har Norwegian gått ut med ett erbjudande för att hjälpa sina kunder.
Här kan du som vill, läsa mer om Norwegian Banks kreditkort, ett kort som vi ser många beställningar av för tillfället genom oss på Sverigekontanter.
För den som bokat en flygresa med flygbolaget Norwegian och vars resa blivit inställd finns möjligheten att omvandla resan till Cashpoint. Cashpoint är poäng som du kan använda för att köpa nya resor framöver. Om du handlar med Norwegians kreditkort får du alltid bonus i form av cashpoint som du kan använda för resor.
Följande villkor gäller för att byta resa till cashpoints:
”Jämför bonusar hos olika kreditkort och resekreditkort innan du slår till”
Jämför kreditkortens bonusar här
Det här låter beklagansvärt men är trots allt logiskt om man tänker efter. Har du bokat via en resebyrå har ofta de garantier och kan i vissa fall hjälpa dig att boka om din resa. De större resebyråerna har ofta egna flygbolag och har därmed lite mer svängrum (om de inte går i konkurs). Det gäller alltså att prata med resebyrån du anlitat och be om hjälp.
Det här är en punkt som vi inte gillar. En tredjepart kan till exempel vara en bokningstjänst online som jämför flygbolag. Om du bokar genom de bolagen får de en provision från Norwegian för bokningen. De är däremot inte ansvariga för din resa och säljer ett paket med flyg, hotell osv (som exempelvis Ving eller Fritidsresor). Tredjepart är en extern säljkanal till flygbolaget och av den anledningen anser vi att garantin borde gälla även här.
Vi vill tillägga att vår åsikt inte räknas i frågan och att flygbolagen kanske har avtal kring ansvarsbiten med sina partners som vi inte känner till. Men ur en konsuments perspektiv är det lite märkligt med en sån friskrivning.
Överlag anser vi på Sverigekontanter att det är bra att Norwegian gör denna satsning. I praktiken förlorar de enorma summor pengar på att flygen står stilla. De bokningar som kunderna gör framöver är flygstolar som annars skulle genererat nya pengar. Flygbolaget tar här en enorm smäll för sina kunder vilket syns – 48000 kunder har redan valt att använda möjligheten.
Under krisen kommer vi se många bra och dåliga exempel på hur man hanterar sina kunder. En klok man sa en gång ”Det är i kristider man ser vilka som är vinnarna i längden”. Eller något i den stilen. De bolagen som ”kastar sig på granaten” för kunderna (och överlever) är de som är de riktiga vinnarna på sikt.