Konsumentverket har precis genomfört en granskning av jämförelsesidor som presenterar konsumentkrediter (lån och smslån). Syftet var att bedöma hur tydliga webbsidorna är med att presentera lånens fördelar och nackdelar (framför allt nackdelar). Utifrån det har man tagit fram några riktlinje för hur de här webbsidor ska utrycka sig om låneprodukter. Granskningen presenteras en rapport på konsumentverkets hemsida.
De senaste 10 åren har i princip hela finansmarknaden genomgått förändringar, regleringar och lagändringar. På kapitalmarknaderna har det bland annat skett regleringar på EU-nivå men också nationella förändringar här i Sverige. Syftet är att säkerställa ett starkt konsumentskydd och att du som kund får bra erbjudanden baserade på dina behov. Extra viktigt är det, oavsett del av finansmarknaden, att rekommendationer inte påverkas av en intressekonflikt. Det innebär att den som tipsar om en produkt gör det för att de får bäst betalt av den leverantören. Rekommendationer ska baseras på behovsanalys och alltid tillvarata kundens intressen.
Konsumentverket uttrycker klart och tydligt att inga tillsynsärenden kommer öppnas i det här skedet. Tidigast våren 2021 kan det öppnas upp tillsynsärenden mot enskilda näringsidkare (personer eller företag som bedriver lånesajter). Granskningen som genomfördes nu skedde dels för att ge Konsumentverket en uppfattning om hur kommunikationen ser ut på de här webbsidorna men också (som vi tolkar det) för att höja ett varningen finger till de som är otydliga i sin kommunikation. Nu har alltså lånesajterna ungefär 1 år på sig att räta in sig i ledet och kommunicera som Konsumentverket vill att man ska göra.
Det man ska komma ihåg är att även om lagen om högkostnadskrediter infördes i September 2018 är det här första gången en myndighet uttalar sig om vad som är ”rimligt och ansvarsfullt” i den här sektorn. Aldrig tidigare har myndigheter påtalat hur de vill att vi som jämförelsetjänster ska presentera information om låneprodukter. Det här är alltså första steget mot att reglera branschen och berätta hur myndigheterna anser att vi ska kommunicera. Vi på Sverigekontanter tycker det är utomordentligt bra att myndigheterna ger oss direktiv (även om vi inte anser att alla direktiven är rimliga).
Oavsett om man håller med eller inte behövas alltid en måttstock att utgå ifrån. Sen kan man börja debattera om den ska vara längre, kortare, bredare eller tydligare på något sätt. Och dit kan vi börja röra oss nu.
Allt finns givetvis att läsa i rapporten men här kommer en sammanfattning.
Med andra ord var det ganska många saker som Konsumentverket kritiserade. Alla jämförelsesidor ( vi var inte med i den här granskningen men hade inte varit bättre än någon annan eftersom det inte fanns några tydliga riktlinjer förut) kommer behöva omarbeta hur det presenterar låneprodukter.
Vi hade sen tidigare lagt in varningstrianglar i alla recensioner som presenterar högkostnadskrediter. Se exempelvis recensionen av Meddelandelån.
Det vi har åtgärdat är att alla varningstrianglar nu har en länk till Hallåkonsument. Lån med 30% i ränta eller mer har alltså både triangeln och länken.
Vi har ett omfattande arbete framför oss om hur vi presenterar informationen om våra samarbetspartners. Inte för att vi inte varit transparenta tidigare (vi vill gärna vara tydliga med räntor, avgifter och både fördelar och nackdelar med långivare.) Vi har ett omfattande arbete framför oss eftersom vi strävar efter att vara än mer försiktiga och tydliga än myndigheternas krav.
Några åtgärder vi kommer genomföra: