Att kreditkortsföretag ansluter sina kreditkort till återbäringsprogram blir allt vanligare. I dagsläget erbjuds det bland annat av Re:member Flex samt kreditkort från Marginalen Bank. Sedan slutet av januari finns även funktionen tillgänglig på samtliga kreditkort från Santander. En tjänst som innebär att kortägaren får återbäring på de flesta köp som sker online.
Via tabellen nedan kan du jämföra Santanders kreditkort med andra kort på marknaden.
Under de senaste åren har ett flertal kreditkortsföretag minskat på den bonus som de gett via olika bonusprogram. En del kort har slutat med bonus helt och andra (exempelvis Shell och Preem) har halverat sin bonus.
Eftersom många skaffar kreditkort för att få tillgång till bonusen har det varit en negativ utveckling för konsumenterna. Nu vänder däremot trenden med försämringar då flera kortföretag anslutit sig till återbäringsprogram. Det senaste är Santander som i ett samarbete med fintechföretaget Market2Member ger denna möjlighet till återbäring på köp online.
”Vår ambition med återbäringsprogrammet är att addera ytterligare värde till våra kortprodukter och därmed stärka kundnöjdhet och lojalitet hos våra kunder” säger Jonas Burström som är produktansvarig på företaget i ett pressmeddelande.
För att få återbäring vid onlineköp måste kortet först registreras till tjänsten. Återbäringsprogrammet ingår i alla kort från Santander men ger alltså inte återbäring förrän man registrerat sig. Registrering är gratis och sker mycket snabbt då det enda som krävs är mailadress samt att man anger det kontonummer som är kopplat till kortet.
Efter registrering kommer ett verifieringsmail att skickas ut. Man ska då klicka på länken i mailet för att därigenom verifiera att man har tillgång till den mailadress som angivits vid registrering.
Via Santanderas hemsida går det att logga in och där se vilka butiker som ger återbäring. Varje butik presenteras även utifrån hur stor återbäringen är. Exempel på företag som ger återbäring är Outnorth, Expedia, Lekmer och FeelGood.
När man klickar på företagets länk kommer man direkt komma till den butiken och köpet kan genomföras. Några koder eller liknande behöver inte användas utan det enda som krävs är att köpet genomförs med kreditkortet. Återbäringen kommer nämligen inte märkas av vid själva köpet. Inköpssumman minskas inte när produkterna ska betalas utan detta är något som sedan presenteras på kommande kreditkortsfaktura.
När sedan fakturan på kreditkortet skickas ut kommer beloppet som ska betalas vara reducerat med den återbäring som getts under föregående månad. Detta alltså beroende på hur mycket som återbäringsprogrammet utnyttjats.
Är det fördelaktigt för konsumenten att allt fler kreditkort erbjuder återbäringsprogram?
Ja – Det är alltid bra att korten får fler fördelar och förmåner. Genom att använda programmen kan man få återbäring på inköp på allt från cd-skivor till jeans. De som handlar mycket online kan till och med spara mer med dessa program än med hög bonus (som var vanligare för något år sedan).
Nej – De återbäringsprogram som erbjuds av kortföretagen är nästan identiska med de cashbacksidor som finns på internet. Exempel är cashbackshopping.se och Refunder. Att skapa ett konto hos dem är gratis och alla inköp kan ge återbäring – detta oavsett om betalning sker med ett specifikt kort eller inte. Därmed bör inte återbäringsprogram vara det avgörande i val av kreditkort eftersom återbäringen i alla fall på ett enkelt sätt kan nås